نحوه ارزیابی دانش زبان نیو در آموزش زبان انگلیسی

ارزیابی دانش زبان نیو در آموزش زبان انگلیسی اهمیت فراوانی دارد، چرا که دانش‌پذیران می‌توانند با توجه به نتایج

توسط مدیر سایت در 16 تیر 1402

ارزیابی دانش زبان نیو در آموزش زبان انگلیسی اهمیت فراوانی دارد، چرا که دانش‌پذیران می‌توانند با توجه به نتایج این ارزیابی‌ها عیوب خود را در یادگیری زبان انگلیسی شناسایی کرده و در کنار اصلاح آن‌ها، بر بخش‌های قوی خود تمرکز کنند تا دستیابی به دانش چندزبانگی موثرتر شود.

یکی از راه‌های ارزیابی دانش زبان نیو در آموزش زبان انگلیسی، آزمون‌های زبان است که با بکارگیری تست‌ها، بازی‌های کلامی، پروژه‌های کلاسی و سوالات فردی تعیین می‌شود. این آزمون‌ها معیار دانش زبان نیو را توصیف می‌کنند و نشان می‌دهند که دانش‌پذیر برای چه مواردی شایسته علامت‌گذاری در چندسطح زبانی هستند.

همچنین، با توجه به تمرین و تماشای فعالیت‌های دانش‌آموز برای تجربه اجرا، یادگیرنده می‌تواند از عملکرد خود در برابر وظایف نوشتاری و شفاهی، به عنوان مثال هایلایت کردن کلاس یا بحث با سایر عناصر کلاس نظیر معلمان و همکاران، رایتینگی، صحبت کردن، گوش دادن و یا خواندن به عنوان یک اندازه‌گیری کارآیی خود یاد بگیرد.

دستیابی به قابلیت‌های بیشتر و اصلاح نقاط ضعف، فرایند یادگیری زبان انگلیسی را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل تعیین نتیجه‌ی ارزیابی دانش زبان نیو در آموزش زبان انگلیسی، فرآیندی بسیار اساسی و مفید است که دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در کسب مهارت‌های زبانی بهتر و موثر جامعه و بازار کار رقابتی پا بگذارند.



ارزیابی مهارت صحبت کردن

ارزیابی مهارت صحبت کردن یکی از مهمترین ابزارهایی است که به ما کمک می‌کند تا بتوانیم با دیگران به صورت مؤثر ارتباط برقرار کنیم. صحبت کردن یک هنر طولانی است که نیاز به تمرین و تلاش دارد. برای این که بتوانیم مهارت خود در صحبت کردن را بهبود بخشیم، ابتدا باید با مهارت‌های اساسی شروع کنیم.

مهارت گوش دادن نقشی بسیار مهم در صحبت کردن دارد. باید بتوانیم با دقت به حرف های شخص دیگر گوش دهیم و به او پاسخ مناسبی بدهیم. علاوه بر این، باید مهارت انتقال نظر و بیان داشته باشیم تا بتوانیم از نظرات خود بهترین استفاده را بکنیم. مهارت تعادل در برخورد با دیگران، مهارت ترتیب دادن به حرف های خود و مهارت کنترل احساسات نیز در موثر بودن صحبت کردن تأثیرگذار هستند.

همچنین، برای بهبود صحبت کردن، باید مداوم تمرین کرد و تنوع در موضوعات صحبت کردن داشت. باید با دوستان، خانواده و حتی با افرادی که از آن‌ها ترس داریم، تمرین کنیم و تکراراً محتوای صحبت کردن خود را تغییر دهیم. در نهایت، استفاده از روش‌های کمکی مانند تمرین سخنرانی و تعلیم کردن خود نیز می‌تواند مفید باشد. با تمرین و تلاش، هر کس می‌تواند مهارت خود در صحبت کردن را بهبود بخشد و با دیگران بهتر در ارتباط باشد.



مهارت شنیداری

مهارت شنیداری به معنای قدرت و توانایی فهمیدن و درک کردن اطلاعات و مطالبی است که به صورت صوتی به ما ارائه می‌شوند. در واقع، مهارت شنیداری یکی از چهار مهارت زبانی اصلی است که شامل شنیدن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن می‌باشد و بسیار مهم است.

برای آموزش مهارت شنیداری، ابتدا باید با زبان آموز کاری کرد تا بتواند به روش‌های مختلفی، از جمله شنیدن پادکست‌ها، فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و موسیقی انگلیسی، مطالب را به صورت صحیح و دقیق بفهمد. بهتر است با تمریناتی مانند تکرار کردن صحبت‌هایی که شنیده می‌شود، استفاده از دیکته و مطالعه روزانه متن‌های مختلف اقدام کرد.

از دیگر راهکارهای بهبود مهارت شنیداری، تمرین با گویندگان با لهجه‌های مختلف و گوش دادن به مطالب پیچیده به زبان شما است. برای این کار می‌توان به کلاس‌های زبان، ویدیو‌های آموزشی و نرم‌افزارهای آموزش زبان مراجعه کرد و شروع به تمرین انجام داد.

همچنین، برای بهبود مهارت شنیداری باید به برخی از نکات توجه شود. بهتر است که متن را با دقت گوش داده و به فریادها و لحن صدا توجه کنید. صداهای اضافی مانند پس زمینه و موسیقی را حذف کرده و باعث می‌شوید که تمرکز شما صرفاً بر روی مطلب باشد. با استفاده از تکنولوژی، می‌توانید از آن استفاده کنید و با بهره‌گیری از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف، مهارت شنیداری خود را به بهترین شکل تقویت کنید.



مهارت خواندن

مهارت خواندن یکی از مهمترین مهارت‌های زبانی است که به تسلط بر زبان و دستیابی به اطلاعات و دانش موجود در متون کمک می‌کند. این مهارت دارای چندین بخش است که در هر بخش به یک مهارت خاص نیاز داریم. این بخش‌ها شامل فهم مفهوم متن، مرور و یادگیری لغات جدید، استخراج اطلاعات و درک عمیق مفهوم متن است.

استفاده از روش‌های مختلف خواندن و فراگیری متن به مفهوم زیادی کمک می‌کند و تاثیرات مثبتی بر روی مهارت خواندن دارد. برای مثال، استفاده از روش گسترده‌خوانی (extensive reading) به دانش آموزان کمک می‌کند تا با پایداری و تداوم، مهارت خواندنشان را بهبود بخشند. همچنین مطالعه متون متنوع و تمرین روزانه، مهارت خواندن را دستخوش تغییرات مثبت می‌کند.

علاوه بر این، یکی دیگر از نکات مهمی که برای بهتر شدن مهارت خواندن نیاز داریم، تمرکز و توجه درست است. برای داشتن تمرکز و توجه درست، می‌توان از روش‌هایی مانند تمرین های تنفسی، مشاهده‌ی محیطی آرام و دمیدن قبل از شروع خواندن استفاده کرد.

در نهایت، انجام تمرین‌های بررسی مفهوم متن و آزمون‌های سطح خواندن، مهارت خواندن را به دست آوردن به شکلی موثرتر قرار می‌دهد. این تمرین‌ها به دانش آموزان کمک می‌کنند تا بتوانند به صورت خودکار به شیوه‌ی صحیح خواندن رسیدگی کنند و توانایی درک و استخراج اطلاعات را در متون پیشرفته را خواهند داشت. به این ترتیب، مهارت خواندن در مسیر پیشرفت هر فرد در زبان، کلیدی به حساب می‌آید.



رفتارهای تعاملی

رفتارهای تعاملی به مجموعه‌ای از رفتارها و رویه‌ها گفته می‌شود که در روابط اجتماعی و ارتباطات بین افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رفتارها شامل اقدامات متفاوتی مانند برقراری ارتباط، تعامل و تعاون با دیگران، تحلیل رفتار خود و دیگران، ارزیابی خود و دیگران و ... می‌باشد.

رفتارهای تعاملی، نقش مهمی در سبک زندگی و روابط اجتماعی انسان‌ها با یکدیگر، موفقیت در محیط کار، رسیدن به عشق و رابطه عاشقانه، توسعه خودآگاهی، و مهارت های ارتباطی دارند. بطور کلی، اکثر روابط بین انسان ها با توجه به رفتارهای تعاملی شکل می‌گیرد.

بدون شک، رفتارهای تعاملی می‌تواند با تمرین و تلاش تغییر یابد اما نیازمند آگاهی و تمرکز فرد بر خودش و همچنین دانش و فهم در مورد رفتارهای درست و نادرست در محیط اجتماعی خود است. در واقع، شناخت و بهبود رفتارهای تعاملی، به کمک فرد برای پیشرفت و توسعه در زندگی شخصی و اجتماعی همچون روابط بین فردی، فرهنگ سازمانی کاری، روابط خانوادگی و روابط عاشقانه، کمک می‌کند.

در نتیجه، بهبود رفتارهای تعاملی باعث موفقیت در زندگی اجتماعی می‌شود و نقش بسیار مهمی در تحقق اهداف شخصی و اجتماعی دارد. به مرور زمان، افراد می‌توانند با مطالعه و تلاش در این زمینه، دانش و مهارت‌های لازم برای بهبود رفتارهای تعاملی را کسب کنند و در برابر مشکلات اجتماعی قرار گیرند و به موفقیت در روابط با دیگران دست یابند.



دانش دستور زبان

دانش دستور زبان مبحثی است که در هر زبانی بسیار اهمیت دارد. دستور زبان به صورت یک سیستم از قواعد و نکات گرامری برای ساختار دادن جمله به کار می‌رود. با دانش دستور زبان، می‌توان جملات درست و مفهومی را بنویسیم و صحبت کرد.

دستور زبان دارای بخش‌هایی مانند قید، صفت، فعل، مفعول، اسم، ضمیر و حرف است. به عنوان مثال، قیدها برای بیان زمان و مکان یا شرایط خاص جمله به کار می‌روند؛ صفات برای توصیف اسم، فعل یا حالت اسمی جمله به کار می‌روند و فعل‌ها برای بیان عمل یا حرکت در جمله به کار می‌روند.

در دانش دستور زبان، قواعد دقیقی برای ساخت جملات وجود دارد. مثلا یک جمله شامل زمان فعل، فاعل و فعل را باید حتماً رعایت کنیم. همچنین این قواعد شامل بیشتر احساسات و بیان کنش‌های مختلف در جمله می‌شوند.

در جمله‌سازی، پرهیز از اشتباهات گرامری بسیار مهم است. برای مثال، استفاده از فعل‌های بی‌معنی و برخی کلمات اضافی ممکن است منظوری را از جمله پنهان کند و باعث ابهام در معنی آن شود. به همین دلیل دانش دستور زبان بسیار حائز اهمیت است تا در هنگام نوشتن یا صحبت کردن بتوانیم جملات روان و درستی را بیان کنیم.



منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن